Avagy hogyan öl meg lassan egy blogot a túl sok reklám?
Volt egyszer egy blog. Szép volt, okos volt, olvasói szerették, minden posztját falni lehetett.
Aztán jöttek a reklámok.
Először csak egy-kettő, szépen a sarokban. „Nem lesz gond” – gondolta a szerző. A korábbi blogomnál is tapasztaltam, hogy váratlanul bevágott egy reklámot a tartalomhoz, valószínűleg több évvel ezelőtt adtam erre felhatalmazást az oldalnak…
De aztán…
- Felugrott egy színes-szagos banner a képernyő közepére.
- Az oldalsáv megtelt „Ők így fogytak 3 nap alatt!” hirdetésekkel.
- A bekezdések között ingatlanajánlatok lapultak.
Az olvasó próbált koncentrálni a cikkre, de közben egy félmeztelen férfi ránézett a hirdetésből, hogy „Vedd meg MOST a fehérítőport!”.
És a blog ekkor még nem tudta, hogy a vég kezdete elindult.

Miért hal meg így egy blog?
- A figyelmet elrabolják. Olvasás helyett kattintási menekülőút lesz belőle.
- A betöltés csigalassú. Mobilon az olvasó előbb ér célba gyalog, mint hogy betöltse az oldalt.
- A hangulat odavan. Spirituális idézetek mellett vibráló kaszinóhirdetés? Hitelesség = nulla.
- A Google se szereti. Magas a kilépési arány? Búcsú a jó helyezéstől.
A vége pedig mindig ugyanaz: az olvasó továbbkattint. És soha többé nem jön vissza.
Tanulság: Egy blognál a reklám olyan, mint a só a levesben: kevés kell belőle, különben ihatatlan lesz.
A szomorú az, hogy több kedvenc oldalamnál is ezt tapasztalom.
Képzeld el, hogy bemész egy könyvtárba.
Szeretnél elmerülni egy jó könyvben… de minden második lap közepén ott van egy színes papír:
„Vásároljon tapadókorongos lámpát! Csak ma!”
Az asztalon kávéfőzők, a polcok között porszívó-demó.
Olvasnál? Ugyan már.
Ez történik, amikor egy blog reklámtemetővé válik.
A tartalom szépen sorban, csendben elfekszik a hirdetések alatt, és az olvasó már csak átlép rajta.
Miért öli meg ez a blogot?
- Lassú, mint egy csiga hólapáttal. A rengeteg külső hirdetés betöltése olyan idő, amit az olvasó nem fog kivárni.
- A figyelem szétforgácsolódik. Ahelyett, hogy a szövegben maradna, az olvasó az „ingyen fogfehérítés” gombot kerülgeti.
- A bizalom elszáll. Mert ha minden sarkon el akarnak adni valamit, ki hiszi el, hogy a blog őszintén szól hozzá?
- A Google is fintorog. Ha a látogató egy perc alatt menekül, az keresési helyezésben is pofon.
Splogok azaz spam blogok
A splog olyan oldal, ami csak azért létezik, hogy kattintásokat és hirdetési bevételt generáljon — tartalom nélkül vagy gyér minőségben. Ezek a blogok szinte kizárólag reklámokat jelenítenek meg, irreleváns kulcsszavakat gyűjtenek, és a felhasználók csak csalódottan továbbállnak. Ez egy klasszikus példája annak, hogyan nyomják el teljesen a tartalmat a hirdetések.
Chumbox-szobrok: hirdetés-örvénybe öltözött webhelyek
Sok híroldal, magazin (pl. CNN, Fox News) használ olyan tartalomajánló widgeteket, mint pl. Taboola vagy Outbrain, amelyek tele vannak clickbait linkekkel. Gyakran irreleváns, sőt sértő is lehet a tartalom — teljesen elütve attól, amit az olvasó keresett. Ez erősen rombolja a hitelességet, még ha bevételt is hoz Wikipedia.
Túl sok szponzorált poszt
Problogger felhasználók és független bloggerek tapasztalják: ha túl gyakran posztolsz fizetett cikkeket, az olvasók elpártolnak. Hiába van forgalom, de a hűség és önbecsülés csorbulhat ProBlogger.
Felhasználók visszajelzése — Redditen
Íme egy idézet a bloggerek tapasztalataiból:
“I’ve noticed lately … advertisement is absolutely horrible on many blogs.” vidico.com+8Reddit+8lunio.ai+8
Ez mutatja, hogy a probléma nem szubjektív szakmai vélemény: az olvasók is egyre elegek a túlzott reklámból.
A blog nem bevásárlóközpont. Aki olvasni jön, nem reklámbrosúrát keres — ha mégis azt kap, előbb-utóbb másik „könyvtárba” megy.