Az empátia nem luxus – főleg akkor, amikor gyerekekről beszélünk.
Benedek Sarolta gyógypedagógus , (Napi szoc-kom) bejegyzése alapján készült ez a posztom.
Az utóbbi napokban bejárta a közösségi médiát egy iskolaigazgatói nyilatkozat, miszerint a mai gyerekek idegrendszere „nem fejlődik ki” a mozgáshiány és a képernyőhasználat miatt – és ezért van „rengeteg ADHD-s és autista gyerek”. Nagy nézettség, sokezer megosztással.
Amikor meghallottam, egyszerre lettem dühös és szomorú. ADHD-s gyerek édesanyjaként tudom, mennyire károsak az ilyen leegyszerűsítő, tudománytalan állítások. Nem csak azért, mert félrevezetőek – hanem mert megbélyegzik a gyerekeket és a családokat, akik így is sokszor küzdenek a megértésért.
Ha tényleg változást akarunk, akkor kezdjük ott, hogy a neurodiverzitásról nem vélemények, hanem tudás alapján beszélünk. És hogy először kérdezünk – mielőtt ítélkezünk.
Mit mond a tudomány?
Empátia nélkül könnyű címkézni. De aki érintett – akár gyerekként, akár szülőként –, pontosan tudja, hogy a megértő, hiteles információ sokkal többet ér, mint bármilyen hangzatos, de pontatlan magyarázat.

A mozgásszegény életmód és a képernyőhasználat – más kérdés
Természetesen fontos beszélni a túlzott képernyőhasználat és a mozgáshiány hatásairól. Erre nyáron különösen fontos odafigyelni. Ezek valóban ronthatják a figyelmet, az alvást, a viselkedést – de nem okoznak ADHD-t vagy autizmust. A kettő összemosása félrevezeti a közvéleményt és eltereli a figyelmet a valódi támogatási szükségletekről.
Miért fontos erről hitelesen beszélni?
Mert minden egyes téves állítás távolabb visz attól, hogy a neurodiverz gyerekek megkapják a megértést, elfogadást és szakmai segítséget, amire szükségük van.
És mert a szülők is megérdemlik, hogy ne hibáztassák őket olyasmiért, amiről nem tehetnek – viszont rengeteget tesznek azért, hogy gyerekük kibontakozhasson.
Személyes
Amióta a kisebbik lányomról kiderült, hogy ADHD-s, rengeteget tanultam, írtam blogbejegyzéseket erről a témáról bőven. (Sőt, az új blogra is áthoztam ezt a témát.) Nemcsak szakirodalomból, hanem más érintett családoktól is. Ebben a folyamatban nagy segítséget adott az a Facebook-csoport, amely ADHD-s gyermekek szüleinek nyújt segítséget. A közösségtől kaptam talán a legfontosabb üzenetet: „Az ADHD nem szégyen, hanem egy másfajta működésmód. A feladatunk nem az, hogy ezt eltüntessük – hanem hogy együtt éljünk vele és támogassuk.”
Hiteles forrásokra, közös kiállásra és egymás támogatására van szükség – mert a tények mindig erősebbek a mítoszoknál.